Heysocial.be Blogartikel Trends 2023

Welke trends, ontwikkelingen en tips voor social media mag je echt niet missen voor de tweede helft van 2023?

Er zijn de eerste helft van 2023 een heleboel zaken duidelijk geworden, met een duidelijke trend voor de tweede helft. Hou je klaar want hier zijn deze trends en ontwikkelingen!

Social media gebruik in 2023

Iedereen spreekt er over dat ze minder op de gsm willen zitten, maar uit onderzoek van Newcom blijkt dat onze bovenburen in 2023 dagelijks 7 minuten meer besteden aan social media dan in 2022. Dit is in totaal een gemiddelde van bijna 2 uur per dag! In totaal zijn 9,44 miljoen Belgen actief op sociale netwerken, dit is 87,7% van de volwassen Belgische bevolking (volgens de studie van Kepios /We Are Social/ Meltwater).

TikTok is met 3,5 miljoen gebruikers in België nog relatief klein, maar blijft steeds groeien. Onder de ‘big five-platforms’ (WhatsApp, Facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn) is YouTube nog steeds de grootste met 9,44 miljoen Belgen. Facebook en Instagram doen het iets minder goed in vergelijking met 2022 en LinkedIn blijkt als stille kracht meer en meer te gaan betekenen. 

Gen Z versus andere generaties

Jongeren, ook wel bekend als Generatie Z (± tussen de 11 en 26 jaar), bereiken, blijkt een grote uitdaging op dit moment. Ze lijken immuun te zijn voor traditionele marketingtechnieken. En dan hebben we nog niet gesproken over Gen Alpha, de generatie die daar achter komt. Deze zijn enorm gevoelig voor content die niet ‘echt’ is, of te commercieel is. 

Enkele tips om Gen-Z en Gen Alpha aan te spreken is

  • Inzetten op de juiste kanalen (deze groep is fan van videomateriaal, dus YouTube, TikTok, Instagram Reels)
  • Hou deze jongeren geïnteresseerd door snelle, krachtige, opvallende video’s
  • Gebruik influencers
  • Keep it real: geen te commerciële boodschappen
  • Gebruik storytelling, betrek de jeugd bij het proces
  • Zorg er voor dat je een oog hebt voor de natuur, onze omgeving, goede doelen,…

Maar, stel jezelf de vraag of deze doelgroep ook jouw doelgroep is! Indien niet, moet je het misschien anders aanpakken! 

Socialmediatrends & -ontwikkelingen

Ondanks allerlei technologische ontwikkelingen binnen VR, AR en AI, is de duidelijkste en daarmee belangrijkste socialmedia-trend, de verdere toename in belangrijkheid van creators.

“Creators” of “influencers” spelen meer en meer een centrale rol spelen in het creëren van waardevolle en authentieke content voor merken. Deze contentmakers kunnen bloggers, vloggers, Instagrammers, TikTok’ers, YouTube’rs, of andere online persoonlijkheden zijn die een aanzienlijke en betrokken volgersbasis hebben opgebouwd.

Bedrijven kunnen samenwerken met creators om aantrekkelijke content te produceren die hun merk of producten promoot. Samenwerken met creators stelt bedrijven in staat om dit publiek te bereiken en hun betrokkenheid te vergroten. Creators kunnen producten of diensten van een bedrijf beoordelen en aanbevelen aan hun volgers. Bedrijven kunnen creators aanmoedigen om gebruikersgegenereerde (UGC) content te delen, zoals foto’s of video’s van hun producten in gebruik.

Welke social media kanalen inzetten voor je bedrijf?

Als je het alleen aan socialmedia-marketeers vraagt, is 2023 het jaar van Instagram. Dat blijkt uit onderzoek van HubSpot onder 1200 socialmedia-marketeers wereldwijd. Daarin gaf 29% aan het meest in te zetten op dit kanaal. En maar liefst 52% wil er meer aandacht aan besteden dit jaar. Instagram is volgens de respondenten namelijk hét platform met de hoogste Return on Investment (ROI), hoge betrokkenheid en de beste mogelijkheden om te groeien als merk. Instagram heeft al jaren op rij het hoogste engagementpercentage van alle social media-platformen.

Naast Instagram blijft Facebook populair, is TikTok in opkomst (voornamelijk bij de jongere generaties) en heeft daarnaast YouTube een belangrijke plek in socialmedia-strategieën. 

Je socialmedia-strategie op orde hebben en die consistent uitvoeren, is sowieso belangrijk. Deze bijsturen naargelang nieuwe ontwikkelingen, ook! Wie had gedacht dat Chat-GPT zo’n opmars zou maken dit jaar? Het is daarom belangrijk om nieuwsgierig te blijven en te experimenteren.

Durf jij te investeren in social media?

Social media advertenties. Doen of niet doen? Organische content moet de hoofdfocus blijven. Dit is ten slotte goedkoper, je bouwt er een duurzame relatie mee op en het versterkt je online zichtbaarheid. Maar wat extra budget voor adverteren kan interessant zijn. Het kan je bereik en resultaten aanzienlijk verhogen. Begin met een goede strategi: leg vast wat je wil bereiken, stel doelen en volg je milestones hiervoor op. Wil je bijvoorbeeld je naamsbekendheid vergroten, meer websitebezoeken genereren? Of de verkoop van een specifiek product verhogen? 

Hoe behaal je succes op Twitter, TikTok en andere platformen?

Twitter blijft een relevant platform up-to-date nieuws en gesprekken, maar het is belangrijk om te beseffen dat elk platform anders in elkaar zit, zowel naar inhoud als doelgroep. Twitter vereist snelle, beknopte communicatie, terwijl TikTok draait om creatieve, korte video’s. En dan is het nog af te wachten hoe Threads zich zal evolueren, die momenteel als concurrent van Twitter opereert. Momenteel is Threads nog niet beschikbaar in Europa. 

We zullen moeten opvolgen in de tweede helft van 2023 hoe social media verder zal evolueren als essentieel onderdeel van de marketingstrategie van bedrijven. Het is alleszins van cruciaal belang om de nieuwste trends en ontwikkelingen in de gaten te houden en flexibel te zijn in het aanpassen van je strategie om te voldoen aan de veranderende eisen van de digitale wereld.